پیگرد قانونی تورهای بدون راهنما

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری تاکید کرد: طبق مبانی قانونی و مصوبه دولت، اجرای تور بدون راهنما ممنوع است و در صورت شکایت، پیگرد قانونی می‌شود. ولی تیموری به ایسنا، گفت: همواره تاکید شده در تورهای گردشگری، حضور راهنمای مجاز و دارای کارت از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری الزامی است. موضع ما نیز […]

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری تاکید کرد: طبق مبانی قانونی و مصوبه دولت، اجرای تور بدون راهنما ممنوع است و در صورت شکایت، پیگرد قانونی می‌شود.

ولی تیموری به ایسنا، گفت: همواره تاکید شده در تورهای گردشگری، حضور راهنمای مجاز و دارای کارت از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری الزامی است. موضع ما نیز در این‌باره کاملا مشخص و شفاف است.

وی یادآور شد: در هر بسته سفر باید یک راهنما و فردی به عنوان سرپرست تور (تورلیدر) حضور داشته باشد. مسؤولیت و وظایف این دو کاملا متفاوت از یکدیگر است، اما متاسفانه در برخی تورها، این مسؤولیت ها به یک شخص محول می شود که البته جذابیت های اقتصادی عامل اصلی آن است، اما این اقدام پیامدهای منفی به دنبال دارد، چرا که راهنمای تور در طول سفر دچار کار طاقت فرسا می شود و علاوه بر ارائه اطلاعات به گردشگر باید خواسته ها و نیازهای گردشگر را هم تامین کند و مشغول خدمات دهی در جریان سفر شود.

تیموری درباره شرایط همراهی راهنمای خارجی در تورهای ورودی، اظهار کرد: معمولا در تورهای خارجی شخصی را از کشور مبدأ به عنوان تولیدر همراه می کنند و در مقصد راهنمای تور اضافه می شود. تور خارجی نمی تواند بدون راهنمای ایرانی در کشور، سفر داشته باشد و اجازه این کار را ندارد. راهنمای خارجی می تواند به عنوان تورلیدر گردشگران را همراهی کند و به واسطه دانشی که دارد در سایت ها اطلاعاتی را به گردشگران همراه خود ارائه دهد، اما نمی تواند نقش راهنمای تور را ایفا کند.

او تاکید کرد: حضور نداشتن راهنمای دارای کارت از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در تورها با مقررات مغایرت دارد و تخلف به شمار می آید. این موضوع در آیین نامه راهنمایان و دفاتر خدمات مسافرتی نیز لحاظ شده است.

تیموری گفت: بخشنامه ها، تور را ملزم می کند که راهنمای ایرانی و مجاز در طول سفر همراه داشته باشد، اگر این گونه نباشد حتما به اداره های میراث فرهنگی و گردشگری استان ها اطلاع داده و شکایت شود تا پیگیری های رسمی صورت گیرد.

منبع : خبرگزاری ایسنا

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.